انواع لایسنس های نرم افزاری
شناسه پست: 6647
بازدید: 333

انواع لایسنس های نرم افزاری؛

لایسنس نرم افزار، قراردادی است که از مالکیت یک توسعه دهنده برای برنامه ای که تولید کرده است، محافظت می کند. یک Licence میزان حق کپی رایت نرم افزار را تعیین کرده، و مشخص می کند که کاربران برای استفاده از نرم افزار با چه مواردی را رعایت کنند.

 

دو دسته اصلی لایسنس ها نرم افزاری

لایسنس های اختصاصی

این لایسنس ها به عنوان لایسنس های نرم افزار منبع بسته شناخته می شوند و اجازه تغییر یا اشتراک گذاری کد یا خود نرم افزار را به کاربر نمی دهد.

لایسنس های متن باز

این لایسنس ها به کاربران اجازه می دهند کد یا خود نرم افزار به اشتراک بگذارند و یا در سورس آن هر تغییری که نیاز داشته باشند را اعمال کنند.

 

مهترین لایسنس های اختصاصی

لایسنس Retail

این لایسنس دائمی بوده و هیچ محدودیتی در زمان استفاده از آن وجود ندارد. همچنین وابسته به سخت افزار کامپیوتر نمی باشد و می توانید روی چندین سیستم از آن استفاده کنید. لایسنس Retail به دلیل نداشتن هیچگونه محدودیتی در زمان و سخت افزار خاص، قیمت بالایی دارد. لازم به ذکر است اگر بخواهید در یک کامپیوتر دیگر از این لایسنس استفاده کنید، باید ابتدا لایسنس را از کامپیوتر فعلی حذف و روی سیستم جدید فعال نمایید و امکان استفاده در چند سیستم به صورت همزمان وجود ندارد.

لایسنس MSDN

این لایسنس برای استفاده شرکت های نرم افزاری(جهت تست) ارائه می گردد. قیمت این لایسنس پایین بوده و دارای محدودیت های زیادی است. لایسنس MSDN به صورت یکبار فعالسازی می باشد و تنها امکان نصب و فعالسازی روی یک سیستم را داراست. یعنی وقتی روی یک سیستم نصب و راه اندازی شد، حتی امکان نصب و فعالسازی مجدد روی آن سیستم برای دفعات بعدی نیز ممکن نیست. هرگونه تغییر سخت افزاری نیز باعث از کار افتادن این لایسنس روی سیستم می شود. همچنین این لایسنس دارای محدودیت زمانی می باشد.

لایسنس OEM

این لایسنس مادام العمر بوده و جهت استفاده بر روی سخت افزارهای مشخص به شرکت های تولید کننده سخت افزار ارائه می گردد. در صورت تعویض مادربرد و تغییر سخت افزار لایسنس غیر فعال می شود. بنابراین این لایسنس فقط مختص یک کامپیوتر است و امکان جابجایی ندارد. لایسنس OEM امکان دریافت پشتیبانی به صورت مستقیم را ندارد و پشتیبانی محصول بر عهده تولید کننده سخت افزار می باشد. این لایسنس امکان استفاده جهت آپگرید به نسخه بالاتر را نداشه ولی محدودیتی از نظر نصب دوباره روی همان سیستم در آن وجواد ندارد.

لایسنس VL

این لایسنس مخصوص شرکت ها و سازمان هایی است که قصد خرید لایسنس برای تعداد بالای سخت افزار را دارند. این نوع لایسنس به میزانی اجازه نصب می دهد که برای آن تعیین شده است. به عنوان مثال لایسنس VL با ۷۰ مرتبه فعالسازی، در کل امکان ۷۰ مرتبه نصب و فعالسازی(بروی ۱ تا ۷۰ سیستم) را فراهم می سازد. در اینجا یک شرکت مالک لایسنس است و لایسنس دریافتی مادام العمر بوده و می توان لایسنس را به دفعات بر روی سیستم ها فعال کرد.

 

مهترین لایسنس های متن باز

GNU General Public

این لایسنس که به طور خلاصه GPL خوانده می شود، معروف ترین لایسنس متن باز است که توسط مؤسسه ی FSF برای پروژه سیستم عامل متن باز می باشد. از جمله ویژگی های این لایسنس می توان به عدم اجازه داشتن توسعه دهنده به منظور اقدام با سایر لایسنس ها و الزام توسعه دهنده به انتشار پروژه خود تحت GPL اشاره کرد.

MIT

لایسنس ام آی تی یکی از لایسنس هایی است که سخت گیری زیادی ندارد. این لایسنس این امکان را به توسعه دهنده می‌دهد تا زمانی که پیام کپی رایت را نگاه دارد، از کدهای تحت این لایسنس هرگونه استفاده ای را بهره ببرد.

Apache

همانند لایسنس MIT، این لایسنس سخت گیری زیادی ندارد. از جمله قوانین لایسنس Apache این است که باید کپی رایت، نشان تجاری و سایر توضیحات توسعه دهنده در هر فایل قرار داده شود. علاوه بر این، هر فایلی که تغییر می کند با متن تغییرات اعمال شده در آن قرار داده شود.

Artistic

این لایسنس تاحدودی شبیه به MIT است و اصلی ترین تفاوت آن با لایسنس MIT این است که هرگونه تغییری که در سورس کد صورت گیرد، باید به صورت کامل در فایل مربوط به پروژه قرار داده شود.

EPL

این لایسنس توسط شرکت اکلیپس و برای IDE این شرکت ابداع شده است.

MPL

این لایسنس متعلق به شرکت موزیلا می باشد

BSD

این لایسنس محدودیت های بسیار کمتری جهت نحوه توزیع را دارا می باشد.

 


دانلود نرم افزارهای مختلف از سافت دونی
مشاهده نرم افزارهای ما