آشنایی با انواع فرمت
شناسه پست: 6694
بازدید: 473

آشنایی با انواع فرمت؛

حتما لغت فرمت به گوش شما خورده است. فرمت یک روش استاندارد جهت نشان دادن، قرارگیری و نحوه رمزنگاری داده ها می باشد. امروزه فرمت های بسیار زیادی عرضه شده است که از هر کدام در یک زمینه خاص استفاده می شود. در اینجا ما قصد داریم با انواع فرمت های صوتی، تصویری و گرافیکی آشنا شویم.

 

فرمت های صوتی

قبل از معرفی انواع فرمت های صوتی، بهتر از با مفهوم Bitrate آشنا شویم. به صورت کلی به تعداد بیت هایی که در هر واحد از زمان پردازش می شود، Bitrate گفته می شود. هر چه در یک فایل صوتی Bitrate بالاتر باشد، کیفیت آن فایل صوتی هم بیشتر خواهد بود. معمولا فایل های صوتی با سه کیفیت ۱۲۸، ۱۹۲ و ۳۲۰ برای دانلود قرار داده می شوند که ۳۲۰ بالاترین کیفیت را در اختیار شما قرار خواهد داد. مورد بعدی تقسیم بندی فررمت های صوتی می باشد. کلیه فرمت های صوتی به دو دسته تقسیم بندی می شوند. فرمت های فشرده شده مثل mp3 و فرمت های فشرده نشده مثل wav، که فرمت های فشرده نشده دارای حجم بالاتری نسبت به فرمت های فشرده شده هستند. همچنین فرمت های فشرده شده نیز به دو دسته با افت کیفیت مثل MP3 و بدون افت کیفیت مثل FLAC تقسیم بندی می شوند.

 

انواع فرمت های صوتی

AMR

شما وقتی با موبایل خود صدایی را ضبط می کنید، این فایل صوتی با فرمت AMR ذخیره می شود و این فرمت یک فرمت استاندارد برای موبایل می باشد.

APE

این فرمت یک فرمت فشرده شده است و فایل های صوتی که با این فرمت هستند تا حد زیادی بدون افت کیفیت فشرده شده اند. این فرمت اغلب در ویندوز قابل استفاده است ولی با نرم افزارهای جانبی می توان در لینوکس هم از آن استفاده کرد.

FLAC

این فرمت جزء فرمت های فشرده شده و متن باز می باشد که از کیفیت آن کاسته نشده و از فرمت APE محبوب تر می باشد و به طور کامل می توان از آن در لینوکس استفاده کرد. همچنین این فرمت از سخت افزارهای بیشتری نسبت به APE پشتیبانی می کند.

MID

این فرمت یک فرمت با فشردگی بالا می باشد و یک موسیقی بلند که فرمت آن MID باشد، دارای حجم بسیار کمی خواهد بود. از این فرمت بیشتر برای موسیقی های پس زمینه استفاده می شود. همچنین وقتی از این فرمت استفاده می کنید باید فایل صوتی شما فاقد صدای خوانند باشد.

MP3

این فرمت اصلی ترین و مهم ترین فرمت صوتی می باشد و سال های زیادی است که به عنوان یک فرمت استاندارد و بین الملی در اکثر نرم افزارها و سخت افزارها مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر فایل های صوتی و موسیقی ها با این فرمت عرضه می شوند. همچنین این فرمت با کاهش تعداد بایت های موجود در فایل صوتی و حذف قسمت های ضعیف فایل صوتی که توسط انسان قابل شنیدن نیست، حجم فایل را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

MPC

این فرمت در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت ولی چند سالی است که منسوخ شده است.

OGG

این فرمت به صورت متن باز عرضه شده و رقیب MP3 می باشد. به دلیل متن باز بودن این فرمت، شرکت های مختلف با تغییراتی که در نرخ بیت آن می دهند، هر کدام از آن ها دارای کیفیت و حجم متفاوتی هستند. اگر شما با فایل های مختلف با مدت زمان یکسان مواجه شدید که کیفیت و حجم آنها با یکدیگر برابر نیستند، تعجب نکنید، چون همانطور که گفتیم به دلیل متن باز بودن، توسط شرکت های مختلف ویرایش می شود. این فرمت بیشتر در زنگ های موبایل و بازی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

TTA

این فرمت همانند MPC در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت ولی چند سالی است که منسوخ شده است.

WAV

این فرمت در ابتدا به صورت مشترک توسط شرکت های مایکروسافت و IBM عرضه شد که به عنوان فرمت صوتی پیش فرض در ویندوز ۹۵ مورد استفاده قرار می گرفت. هم اکنون این فرمت به عنوان استاندارد صداهای مختلف در ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد. این فرمت توسط اکثر موبایل ها هم پشتیبانی می شود. با توجه به این که در این فرمت از روش های فشرده سازی استفاده نمی شود، حجم فایلی که با این فرمت ایجاد می شود بسیار زیاد می باشد و به همین دلیل از آن برای فایل های موسیقی استفاده نمی شود.

WMA

این فرمت از جمله فرمت هایی است که توسط مایکروسافت عرضه شده است و حجم آن تقریبا نصف فرمت MP3 می باشد ولی کیفیت آن از فرمت MP3 کمتر می باشد.

AAC

این فرمت با همکاری شرکت های سونی و نوکیا با هدف جایگزین کردن آن با MP3 عرضه شد که کیفیت بهتری نسبت به فرمت MP3 دارد. سخت افزار آیپد از جمله دستگاه هایی است که از این فرمت پشتیبانی می کند. لازم به ذکر است این فرمت دارای تگ Id برای جلوگیری از کپی نمی باشد.

M4A

این فرمت توسط شرکت اپل عرضه شده است و بیشتر در دستگاه های این شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. فرمت M4A از فرمت MP3 فشرده تر است و به همین دلیل حجم آن از MP3 کمتر، ولی دارای کیفیت برابری می باشد. البته هنوز همه دستگاه ها از این فرمت پشتیبانی نمی کنند.

M4R

این فرمت بیشتر برای زنگ های موبایل در آیفون کاربرد دارد.

 

فرمت های تصویری

۳GP

این فرمت یکی از قدیمی ترین فرمت های تصویری است و دارای تعداد فریم های محدود و سبک می باشد و به همین دلیل حجم و کیفیت آن خیلی پایین می باشد.

AVI

این فرمت در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت مایکروسافت عرضه شد و هم در ویندوز و هم در مک قابل استفاده است. شما وقتی از دوربین های دیجیتال و نرم افزارهای ضبط از صفحه نمایش استفاده می کنید، فیلم های ضبط شده با این فرمت ذخیره می شوند و کیفیت فایل ایجاد شده به طور کامل حفظ شده و حجم این فایل هم فوق العاده بالا می باشد.

MP4

یکی از محبوب ترین فرمت های تصویری این فرمت می باشد. این فرمت دارای کیفیت و حجم مناسبی است و در اکثر دستگاه ها قابل استفاده می باشد.

DAT

این فرمت در اصل یک فایل داده است. امکان دارد شما در داخل ویندوز و کنار نرم افزارهای مختلف فایل هایی را پیدا کنید که پسوند آنها DAT باشد و شاید برای شما این سوال ایجاد شود که این فایل ها چه تفاوتی با فیلم هایی دارند که پسوند آنها DAT است. وقتی شا یک CD حاوی فایل ویدیویی را باز می کنید، فرمت فیلم ها DAT می باشد و باید بدانید که این پسوند غیرواقعی می باشد. یعنی وقتی شما عملیات رایت را انجام می دهید و یک VCD را ایجاد می کنید، داده های آن در یک فایل با پسوند DAT ذخیره می شوند ولی این فایل ها توسط ویندوز قابل پخش می باشد و در اصل فرمت این فیلم ها MPG می باشد.

FLV

این فرمت مخفف Flash Video می باشد و نوعی فایل فلش می باشد. فیلم هایی که فرمت آنها FLV می باشد، کیفیت قابل قبول و حجم پایینی دارند.

MPG

این فرمت در اوایل عرضه شدن با هدف فشرده سازی صدا و تصویر عرضه شد و نام دیگر آن MPEG می باشد. این فرمت دارای حجم و کیفیت مناسبی است و به راحتی توسط انواع دستگاه ها قابل پخش می باشد.

BIK

این فرمت مخصوص بازی های کامپیوتری می باشد.

WMV

این فرمت توسط شرکت مایکروسافت عرضه شده است و با وجود اینکه حجم ویدیوها را بسیار پایین می آورد، دارای کیفیت بالایی می باشد. این فرمت همانند فرمت MP4 محبوبیت بالایی دارد.

MOV

این فرمت توسط شرکت اپل عرضه شده است و در چارچوب QuickTime شامل صوت، ویدیو، متن و انیمیشن می باشد.

SWF

این فرمت، فرمت فایل های نرم افزار فلش می باشد و از آن برای تولید انیمیشن های کم حجم استفاده می شود. اطلاعات تصویر ذخیره شده در این فرمت، بر خلاف سایر فرمت های ویدیویی که به صورت پیکسل پیکسل است، به صورت فرمول های ریاضی ذخیره می شود و به همین دلیل حجم اینگونه فایل ها بسیار پایین می باشد. از این فرمت در بنرهای سایت ها استفاده می شود.

VOB

این فرمت مخصوص فیلم های DVD می باشد که شامل تصویر، صدا، زیرنویس و منو می باشد.

MKV

این فرمت، فرمت فشرده سازی ویدیو نیست و حاوی فایل های چندرسانه ای می باشد. یعنی شما می توانید تعداد نامحدودی از فایل های تصویری، صوتی، زیرنویس و دیگر داده ها را در قالب یک فایل نگه داری و از آن استفاده کنید.

 

فرمت های گرافیکی

BMP

این فرمت جزء فرمت های محبوب می باشد. حجم تصاویری که با این فرمت ایجاد شده است بالا است و دارای کیفیت بالایی می باشد.

GIF

این فرمت از جمله فرمت هایی است که دارای تصاویر متحرک است و توانایی ذخیره چند تصویر در یک فایل را دارا می باشد. حجم این فرمت بسیار مناسب می باشد و به دلیل اینکه برای پخش(بر خلاف فرمت SWF) نیاز به پلاگین خاصی ندارد، برای ساخت بنر بسیار مناسب تر از فرمت SWF می باشد. البته ناگفته نماند که فرمت SWF امکانات خیلی بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

CUR

این فرمت مخفف Cursor می باشد و برای فایل های Cursor که در ویندوز برای ماوس استفاده می کنیم از این فرمت استفاده می شود.

JPG

این فرمت رایج ترین فرمت بین فرمت های گرافیکی می باشد و در تمامی نرم افزارها و دستگاه ها از این فرمت استفاده می شود. فرمت JPG دارای کیفیت و حجم بسیار مناسبی می باشد و برای تصاویری که تعداد رنگ های آنها زیاد است بسیار مناسب است. همچنین بسیاری از دوربین های دیجیتال و نرم افزارها، تصاویر خود را با این فرمت ایجاد و ذخیره می کنند.

PNG

این فرمت یک فرمت سبک می باشد و برای تصایر شفاف از آن استفاده می شود. البته حجم و کیفیت این فرمت از فرمت JPG بیشتر می باشد.

TIFF

از این فرمت در اسکنرها استفاده می شود.

ICO

از این فرمت برای ایجاد و طراحی آیکن ها استفاده می شود.

 


دانلود نرم افزارهای مختلف از سافت دونی
مشاهده نرم افزارهای ما